Ahad, 17 Oktober 2010

SURAT TUNJUK SEBAB

Pagi-pagi lagi lepas punch card aku dengan assistant aku da kena tahan oleh kerani HR untuk tulis surat tunjuk sebab yang kami dok mengelak semalam.Nasib baik mood aku da ok sikit so aku pun terus ambil surat dan pen untuk menulis.

Baca jer surat tunjuk sebab tu aku jadi hangin balik.Apa taknyer,dalam surat tu menyatakan bahawa aku dikenakan tindakan menulis surat tunjuk sebab kerana 'TIDAK HADIR BERTUGAS TANPA SEBAB DAN MAKLUMAN"!!!

Aku pun apalagi,bantai tulis cukup-cukup.Aku tulis dalam surat tu bahawasanya pada pukul 7 pagi lagi aku sudah menghantar sms kepada HR dan kak yani untuk memaklumkan yang aku tidak dapat bekerja pada hari itu kerana anak aku demam.

Kemudian,pada lebih kurang pukul 9.45 pagi pula aku sekali lagi telefon kak yani untuk meinta tolong dari beliau menjaga stor (bakc-up) bagi pihak aku.Aku juga memberitahu kak yani yang assistant aku juga tak dapat datang kerja kerana berada di hospital krai melawat ibu mertuanya yang tiba-tiba dimasukkan ke hospital waktu subuh.

Pada pukul 10 pagi pula mak tiri telefon marah-marah kerana aku dan assistant tidak datang  bekerja.Aku menjelaskan yang aku tidak tahu assistant aku pun tak datang kerja dan semua ini diluar pengetahuan dan kawalan kami.

Dengan itu,aku menulis dalam surat itu menyatakan tiada sebab dan alasan untuk pihak syarikat membuang aku dari bekerja di situ kerana aku telah memaklumkan kepada Bahagian Sumber Manusia tentang ketidak hadiran aku.

Aku memang hangin n bengang betulla dengan tino sekor ni.Da nyata-nyata dia telefon aku dan da nyata-nyata juga aku da terangkan dan jelaskan pada dia sebab-sebab mengapa aku tak datang kerja tapi boleh lagi dia suruh HR buat surat tunjuk sebab pada aku dengan alasan aku tak maklum tak datang kerja!Takkan nak suruh aku duduk menghadap menyembah dia baru dia nak terima makluman aku tu.Besar sangat ke die?!Setakat da jadi Accaunt n HR Administrator da berlagak nak mampus.Klo jadi manager nanti alamatnyer gila semua yang kerja bawah dia.Skang nipun da berapa ramai kerani akaun yang bertukar-tukar kerja bawah dia,tak tahan!

Punyalah busuk hati tino ni.Sampai bila-bila pun memang aku ingatlah apa yang dia buat pada aku.

Balik umah aku dok membebel tak puas hati pasal tino tu pada ibu aku dan suami aku.Ibu aku lak dok tengah risaukan pasal anak abang aku yang dok kat kuantan nu sebab abang aku telefon nangis-nangis bagitahu yang anak dia yang paling kecil tu demam masuk wad dan disahkan kena denggi.Yang merisaukan ibu aku,dia nak pegi kuantan nak tengok cucu dia agak berat hati kerana hari selasa ni kakak aku yang dok kat tanah merah tu lak akan dimasukkan ke dalam wad juga kerana keesokkannya dia akan dibedah untuk membuang hempedunya yang mengandungi batu.

Jadi,ibu aku menjadi serba salah untuk meninggalkan kakak aku.Setelah menelefon kakak aku yang dok kat terengganu akhirnya ibu aku membuat keputusan untuk pergi ke kuantan pada hari khamis jadi sempatlah melihat dan meneman kakak aku melakukan operation.

Lalu,ibu aku menelefon pula abang aku bertanyakan khabar anaknya sambil memberitahu akan ke kuantan pada hari khamis.Abang aku menyatakan yang keadaan anaknya tiada perubahan.

Hmm,jadi ke ibu aku ke kuantan hari khamis ni?selamat ke pembedahan ke atas kakak aku?macam mana pula keadaan anka sedara aku tu?tunggu ek.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan